Tóth Zs. Izabella pszichológus honlapja

Krízisintervenció

Kolléganőmmel, Farkas Edinával vállalunk:

- prevenciós munkát (segítjük iskoláknak, óvodáknak egy-egy krízis-csapat kiépítését),
- egy-egy traumatizáló esemény bekövetkeztekor a helyszíni krízis-intervenciós munkát.

A krízisintervencióról

A médiák elszomorító gyakorisággal szembesítenek minket újra és újra olyan tragikus életeseményekkel, mint amilyen például a németországi Erfurtban, vagy Coburgban illetve az Amerikai Egyesült Államokbeli Columbine-ban történtek, ahol az iskolákban ámokfutó diákok társaikat és tanáraikat fegyverrel támadták meg. Ilyen halálos kimenetelű esetek szerencsére Magyarországon nem fordultak elő, azonban a krízisintervenciós módszer nem csupán az ilyen szélsőséges események utáni beavatkozást jelenti. A krízisek potenciálisan jelen vannak a mindennapi és így az iskolai életben is. Bár nem szívesen gondolunk rá, de olyan balesetek melyben érintettként vagy akár csak szemtanúként gyerekek is jelen lehetnek, bármikor előfordulhatnak, de traumatizáló hatású lehet egy osztálytárs gyógyíthatatlan betegsége, vagy egy tanár hirtelen halála.
A traumatikus események után az egész iskolai élet, akár a személyes érintettség akár a fizikai közelség következtében, ezen történések vákuumában marad. Az ilyen esetekben az intézmény életében, - amennyiben nem kap segítséget - a krízisdinamikára jellemző módon olyan visszafordíthatatlan folyamatok indulhatnak be, melyek akár a munkaképesség összeomlásával akár krónikus megbetegedésekkel járhatnak.
A krízisintervenciós módszer abban próbál segítséget nyújtani, hogy a traumatizáló eseményekre az iskola, mint rendszer felkészülten reagálhasson és az érintettek – diákok, tanárok, szülők, maga az iskola – minél kevésbé sérüljenek és a történtek minél kevesebb fájó heget hagyjanak maguk után.
A traumatikus események után rendszerint megjelennek a krízisre jellemző tünetek: sokk, a kiszolgáltatottság, a labilitás, a félelem, a kontrollvesztés, fenyegetettség érzése, cselekvőképesség akadályozottsága, dezorganizáció, káosz, stressz és mindent átfogó önértékelési zavarok. Ezeket a tüneteket a klinikumban az akut stressz reakció illetve PTSD kategóriába sorolják be:

- az akut stressz reakció megterhelő életeseményekre megjelenő közvetlen válasz (pl. baleset szemtanúja)

- rendszerint az első nyugalmi fázisban vagy az első éjszakai alvás előtt jelenik meg

- akut stressz reakció normális válasz egy nem mindennapi eseményre.

Következményei:

- az eseménnyel kapcsolatos momentumok kerülése (pl. buszbalesetet átélt személyek nem szívesen szállnak buszra)
- az eseménnyel kapcsolatos képek, szagok, hangok, stb. elárasztják az érintetteket. (intruzió)
- a trauma következtében fellépő viselkedésváltozások (pl. nyugtalanság, izgatottság, megváltozott evési és ivási szokások) valamint megnövekedett izgalmi állapot.(pl. feszültség, agresszió, kontrollálatlan érzelmi kitörések).

Fontos ismernünk a krízisre adott tünetek különböző megnyilvánulási formáit, azért, hogy az érintettekkel (szülők, tanárok, diákok) ennek megfelelően bánhassunk. A legfontosabb, hogy tudjuk: nincs nem normális reakció egy előreláthatatlan nem mindennapi eseményre, vagy másképp: minden reakció normális lehet egy nem-normális eseményre!!!

A krízisintervencióról bővebben:

Farkas E., Tóth Zs. I.: Krízisintervenció az iskolában, In: Alkalmazott Pszichológia, VIII. évf.,2.sz.(2006) 74-86. o.

web: mannamax